27. huhtikuuta 2017

Kosmetiikan harhaanjohtavat termit osa 1

(Lähde)
Estenomina kiinnitän todella paljon huomiota kosmetiikan markkinointiin ja ylipäätään siihen, mitä termejä tai sanoja media ja kuluttajat käyttävät. Tämän postauksen tarkoitus on tuoda esille markkinoinnissa käytettyjä termejä ja tarkoituksia niiden takana, sillä mainontahan perustuu mielikuvien luomiseen. Tarkoitukseni ei ole loukata ketään, vaan ainoastaan avata termejä, joita moni ei edes välttämättä ole tullut ajatelleeksi :)

Kemikaaliton
"Kemikaaliton" on yksi niitä termejä, joiden näkeminen saa melkein savun nousemaan korvista. Sitä ei onneksi kovinkaan paljoa näe mainonnassa, vaan enemmänkin mediassa ja kuluttajien keskusteluissa. Ymmärrätte tuntemukseni, kun kerron teille, että kemikaali on kemiallisista aineista (alkuaineet + niiden yhdistelmät) koostuva aine. Sana "kemikaali" saa monen ajattelemaan myrkyllisiä ja vaarallisia aineita, vaikka tosiasiassa myös vesi on kemikaali. Jokainen maailman aine koostuu kemikaaleista. Happi on kemikaali, vesi on kemikaali, jopa sinä koostut kemikaaleista. Ei siis ole olemassa sellaista, kuin kemikaaliton kosmetiikka.

Luonnollinen
Sanaa "luonnollinen" näkee nykyään joka paikassa, sillä luonnonmukaisuus on todella myyvää. Tosiasiassa termin käyttö ei kuitenkaan ole valvottua eli kuka tahansa voi sanoa kosmetiikkansa olevan luonnollista tai keskittyä markkinoimaan niitä luonnollisten ainesosien kautta. Luonnolliset ainesosat eivät kuitenkaan tee tuotteesta luonnonkosmetiikkaa. Tässä ei sinällään ole mitään vikaa, kunhan luonnonkosmetiikkaa etsivä kuluttaja tunnistaa mitkä tuotteet ovat oikeasti luonnonkosmetiikkaa ja mitkä vain luovat sellaista vaikutelmaa. "Greenwashing" eli viherpesu on nykyään myös todella iso juttu, ja se "on pinnallista ympäristöystävällisyyttä, joka ei ulotu mainontaa tai retoriikkaa syvemmälle (lähde)".

(Lähde)
Dermatologisesti testattu
Ammattimaisuuden, tehokkuuden ja hellävaraisuuden tunnetta tuotteissa lisäävä termi. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että ihotautilääkäri on testannut tuotteen tai tuotetta on testattu iholla. Se ei kuitenkaan kerro mitään testaustavoista tai siitä, kenen puolella testaaja on. Lause on yhtä tyhjän kanssa, sillä kaikki markkinoille tuotava kosmetiikka tulee testata. Sen käyttöä ei myöskään valvota mitenkään, joten kuka vaan voi laittaa tekstin pakkaustensa kylkeen.

Hypoallergeeninen
Tämä menee vähän samaan kastiin edellisen kanssa; käyttöä ei valvota mitenkään. Käytännössä sillä halutaan viestiä sitä, että tuote ei aiheuta ihoärsytyksiä edes herkkäihoisille. Sana ei kuitenkaan kerro mitään testaustavasta ja kuka tai ketkä sitä ovat testanneet. Kuka vain voi lisätä sanan pakkaustensa kylkeen. Onpa toisinaan tullut jopa huomattua hypoallergeenisiksi merkittyjen tuotteiden sisältävän esimerkiksi eniten kosketusaineallergiaa aiheuttavia hajusteita ja niin edelleen...

pH-tasapainotettu
Termillä halutaan sanoa sitä, että tuotteen pH-arvo on säädetty niin, että se on mahdollisimman lähellä ihon omaa pH-arvoa. Tosiasiassa kuitenkin kaikki tuotteet tehdään niin, että ne sopivat pH:nsa puolesta lähes neutraalille iholle. Kukaan tuskin haluaa tuoda markkinoille tuotetta, joka aiheuttaisi ihoärsytyksiä liian matalan tai korkean pH-arvon vuoksi. Jälleen kerran markkinointikikka, jolla halutaan luoda kuluttajalle turvallisempi kuva tuotteesta.

(Lähde)


Kosmeseuttinen
Sana kosmeseuttinen tulee sanoista "kosmeettinen" ja "farmaseuttinen". Sillä halutaan luoda tuotteesta ammattimaisempi ja tehokkaampi kuva, mutta tosiasiassa tämäkin on vain markkinointikikka, sillä mikään taho ei valvo sen käyttöä. Tämä luo vähän samanlaisia fiiliksiä, kuin se että tuotetta myydään apteekissa. Monet kuvittelevat apteekeissä myytävän kosmetiikan olevan tehokkaampaa ja puhtaampaa mikä ei tietysti automaattisesti pidä paikkansa.

Hajusteeton
On syytä erottaa termit hajusteeton ja tuoksuton, sillä ne tarkoittavat eri asiaa. Hajusteettomaan tuotteeseen ei ole lisätty hajusteita, mutta siinä on yleensä raaka-aineiden aiheuttama tuoksu. Tuoksuton tuote puolestaan ei tuoksu miltään. Hajusteettomassa tuotteessa voi siis olla tuoksu, mutta se ei johdu tuoksuaineista. Tuoksut tunnistaa inci-listasta sanalla parfum tai esim. linanool, limonene, geraniol jne. Osa hajusteista tulee merkitä niiden virallisten inci-nimiensä mukaisesti, sillä ne aiheuttavat tutkitusti monille kosketusaineallergiaa. Koko listan näet täältä.



Olisin voinut lisätä listaan markkinoinnissa nykyään suositut ton-päätteiset sanat, kuten silikoniton tai parabeeniton. Niistä kummastakin riittäisi kuitenkin sen verran asiaa, että postauksesta olisi tullut turhan raskas. Parabeeneihin liittyen suosittelen kääntymään Hennan blogiin, jossa on useita loistavia postauksia niihin liittyen. Harhaanjohtavien termien toisessa osassa käyn tarkemmin läpi erilaisia tuoteväittämiä. Heitelkää ihmeessä ehdotuksia, jos teille tulee mieleen jokin paljon käytetty termi, johon toivoisitte lisäselvitystä :)

Olisi mielenkiintoista kuulla olivatko kohdat sinulle tuttuja. Kiinnitätkö huomiota tämänkaltaisiin teksteihin? Vaikuttavatko ne ostopäätökseesi?

12 kommenttia :

  1. Tää oli tosi mielenkiintoinen ja mun mielestä tärkeäkin aihe. Mä en tosiaan oo koulutukseltani estenomi enkä muutenkaan omaa mitään kauneudenhoitoon liittyvää tutkintoa, mutta jotkut noista termeistä ärsyttävät muakin. Tai eniten siinä ärsyttää just se, miten hyväuskoisia kuluttajia saadaan niiden tiettyjen termien avulla ostamaan sitä kosmetiikkaa. Ja kieltämättä hermot on muutamankin kerran mennyt, kun oon ajatunut väittelemään näistä asioista sellaisten ihmisten kanssa, jotka sokeena uskoo kaikkea mitä mainoksissa yms. sanotaan :D Ei siinä, käyttäkööt jokainen just sellasta kosmetiikkaa kuin mieli tekee, mutta ei välttämättä kannattaisi uskoa sokeasti kaikkea, mitä niihin purkkien kylkiin painetaan tai ainakaan ajatella, että se teksti tekisi siitä tuotteesta jotenkin maatamullistavan ihmeellisen terveyspommin omalle keholle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo nimenomaan muakin ärsyttää suuresti se, että ihmiset on niin sinisilmäisiä kaikelle, mitä mediassa näkevät :D Minullekin aivan sama mitä kukakin käyttää, mutta toivoisin ettei käyttö perustu vääränlaisille mielikuville.

      Poista
  2. Minuu välillä naurattaa terveystieteilijänä lisäaineista vauhkoominen. Toki on lisäaineita, joita onkin ihan hyvä välttää mutta esim. askorbiinihappo lisäaineena kauhistuttaa ja sitten vedetään isoja annoksia C-vitamiinia purkista. Henk. koht "tää tuote ei lopu ikinä" kuluttajana otan mieluummin pienen määrän lisäaineita kuin sen näkymättömän bakteerikasvuston iholleni.

    VastaaPoista
  3. Valaiseva postaus, kiitos:) Yritän ottaa asiat asioina, ja yleensä skeptisenä vastarannan kiiskenä pystyn pitkälle välttämään markkinaihmisten ylisanat. Täytyy kyllä myöntää, että esim. dermatologisesti testattu kuulostaa yleensä aika vakuuttavalta, mutta nuo muut mainitsemasi mieltää kyllä helpommin "mainostermeiksi".

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva, että tykkäsit! :) Sehän se juttu juuri onkin, kun ne kuulostaa hienoilta ja luotettavilta, vaikka tosiasiassa eivät sitä sitten ehkä olekaan :)

      Poista
  4. Hei tää on oli mielenkiintoinen ja hyödyllinen postaus! Oot toteuttanu tän tosi selkeesti, oli kiva oppia uutta :) sulla oli tuolla aiemminkin kiva postaus, Kauneuden kuolemansynnit, sen voisin napata myös itselleni.

    Elli

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, kiitos kommentistasi Elli! :)

      Toteuta ihmeessä! Siinä on kivan erilaisia kysymyksiä, joten vastauksia on mielenkiintoista lukea :)

      Poista
  5. Hyvä postaus, jälleen kerran! Tuo kemikaaliton-sanan käyttö on mun mielestä ihan älytöntä. Tulee sellainen fiilis, että merkki laittaa tahallaan virheellistä infoa mainokseen tai purkkiin huijatakseen "tyhmiä" kuluttajia. En itsekään ole mikään kemisti, itseasiassa kemia ja fysiikka ovat aina olleet mun inhokkiaineet koulussa, mutta ei mua nyt brändit voi ihan miten tahansa kusettaa :D

    Ja toinen termi on tuo luonnollisuus. Hohhoijaa... On tosi hyvä, että markkinoilla on monia tarpeita palvelevaa kosmetiikkaa. Joskus mua kuitenkin kieltämättä vähän ihmetyttää, että jos kaiken täytyy olla niin luonnollista, niin miksi ylipäätään pitää muuttaa ulkonäköään meikeillä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Kata! :) Eikä missään nimessä tarvitse ollakaan mitään alan koulutusta, sillä jo ihan puhtaalla mielenkiinnolla asioita kohtaan oppii paljon :) Sitähän ne markkinoijat ikävä kyllä yrittävät, että ns. sinisilmäiset asiakkaat lankeisivat heidän harhaanjohtaviin termeihinsä. Toki tuote voi olla erinomainen siitä huolimatta, että mainonnassa käytettäisiin kyseenalaisia termejä :)

      Hyvä pointti! :D Se on niin hassua, että tuotteiden mainostetaan sisältävän sitä sun tätä luonnollista uutetta, mutta tuote kuitenkin sisältää silikoneja ja muuta, jotka ovat kaukana luonnollisesta. Jälleenkerran kuluttajille luodaan mielikuvia vain luonnollisia ainesosia sisältävistä tuotteista :P Medialukutaito on tänä päivänä helkkarin hyvä ominaisuus! Itselläni on siinä vielä paljon parannettavaa moniin asioihin liittyen.

      Poista
  6. Tuo kemikaaliton.. Sitä viljellään aivan järkyttäviä määriä esim luonnonkosmepiireissä! Ärsyttävää :D

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi <3

Blog Design by Get Polished | Copyright Divine 2017